Gatim

duminică, 6 martie 2011

Gomboti


Ingrediente:
1 kg cartofi
2-3 oua
faina cat cuprinde
prune
putina sare
apa pentru fiert
pesmet
putin ulei sau unt


Curatam cartofii si ii punem la fiert, ca pentru purée. Unii prefera sa ii fiarba in coaja, dar  merge mai repede asa.


Apoi,  pregatim pesmetul. Eu prefer sa il fac in casa, dar puteti sa folositi din cel cumparat. Nu avem mult de lucuru cu el, trebuie doar sa il prajim  in putin ulei sau unt. Nu foarte tare, sa se arda, ci doar cateva minute. Trebuie amestecat tot timpul. 


Trecem la prune. Prunele trebuie sa fie mici si nu foarte moi, dar coapte. Eu prefer sa le las intregi, cu tot cu sambure. Imi plac cele care sunt putin acrisoare. Le spalam bine cu apa rece. 


Punem la fiert apa cu putina sare.


Cartofii fierti si raciti se zdrobesc bine cu o furculita sau cu telul pentru purée. Nu trebuie sa fie chiar o pasta perfecta. Adaugam ouale si jumatate de lingurita de sare si amestecam bine. Apoi adaugam faina treptat, pana obtinem un aluat elastic, usor de modelat care nu se mai lipeste de maini. 
Din cauza cartofilor, aluatul se va inmuia din nou, dar este bine sa nu mai adaugam faina decat in momentul in care il lucram. Daca aluatul devine prea tare, si gombotii vor fi tari.


Eu am impartit aluatul in trei, ca sa nu mai patesc ca si prima data cand am intins toata bucata si mi s-a lipit de planseta de lucru. Este foarte important sa lucram tot timpul cu mainile pudrate cu faina. De asemenea si planseta si ustensilele de lucru trebuie bine pudrate cu faina. 


Am intins prima bucata de aluat, intr-o patura de vre-o jumatate de centimentru grosime. Am taiat-o in bucati. Vedeti voi cat de mari- cam cat sa poata cuprinde prunele. 


Am pus in mijlocul fiecarei bucati o pruna. Am impaturat aluatul in jurul prunelor si le-am rotit in palme ca pe niste bulgari de zapada. In tot acest timp am folosit faina, pentru ca aluatul sa nu mi se lipeasca de degete. Am pus gombotii astfel formati pe planseta de lucru pudrata cu faina. Am repetat operatiunea pana am facut toti gombotii.


Intre timp, apa a inceput sa clocoteasca. Am pus gombotii in apa si i-am lasat sa fiarba incet vre-o 15 minute. In mod normal era suficient sa fiarba vre-o 10 minute, dar cum mi-au iesit niste gomboti gigantici (nu am gasit prune mai mici) a trebuit sa-i las mai mult. 


Am urmat sfatul buncii si i-am scos din apa in care fierbeau direct intr-o alta oala, cu apa rece. De acolo i-am scos pe fiecare cu o lingura, si i-am tavalit prin pesmet. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu